بازگشتبه اخلاق*
نویسندگان
چکیده
1. علم... و بنیاد اخلاق یکی از پدیدههایی که در اندیشه اروپایی معاصر و، به تبع آن، اندیشه عربی جلب توجه میکند، اهتمام فزاینده به مساله اخلاق و ارزشهاست. از دو دهه پیش از این، فیلسوفان و اندیشهگران و دانشمندان و پارهای از سیاستمداران در پی آن بودهاند که سویههای اخلاقی و ارزشی همه آنچه را که در گستره دانش یا سیاست و اجتماع و اقتصاد پدید میآید طرح و بررسی کنند. همه ما به یاد میآوریم که چند سالی پیش، مساله کنترل جمعیت و پناه بردن به سقط جنین واکنشهای شدیدی را در سطح جهانی برانگیخت. این مساله، تعارض کهن و شناختهشدهای را پیش میکشد; تعارض میان پارهای از ارزشهای ثابت دینی و برخی از مقتضیات جدید زندگی. این مساله امروزه به گونهای دیگر و در سطحی دیگر متفاوت با آنچه پیشتر بود، و مصداق اصل حرمت قتل نفس قرار میگرفت، طرح میشود. سقط جنین هنگامی که در پیوند با «کنترل جمعیت»، به مثابه یکی از ضرورتهای توسعه در کشورهای فقیر پرجمعیت مطرح میگردد، دستکم از نظر اقتصادی، به سان ابزاری لازم برای تحقق توسعه و تامین سطح مناسبی برای زندگی مردمانی که در همه عرصهها دچار سختی و کاستی و واپسماندگی هستند، دیده میشود.
منابع مشابه
آیا اخلاق لویناس یک اخلاق پستمدرن است؟
در این مقاله سعی شده است با معرفی اخلاق لویناس رگههای پستمدرنیستی اخلاق وی نشان داده شود. ابتدا توصیفی از ماهیت اخلاق پستمدرن ارائه شده تا با شناخت عناصر این نوع اخلاق شباهت و تفاوت بین اخلاق پستمدرن و اخلاق لویناس عیان گردد. لویناس اخلاق خودمحور غرب را به باد انتقاد گرفت و آن را بر پایهی مفاهیمی مثل «دیگری»، «مسئولیت»، «آزادی»، «چهره» و غیره پایهریزی کرد. همچنین وی تفسیر غیر عقلگرایانه ...
متن کاملاز اخلاق عامیانه تا فلسفه اخلاق
توده افراد در قضاوتهای اخلاقی خود از ساز و کاری پیروی میکنند که تا حد زیادی با قواعدی که فیلسوفان اخلاق بیان میکنند متفاوت است، چیزی که ما آن را اخلاق عامیانه مینامیم. توده افراد هنگام قضاوت اخلاقی، بیش از همه به مقدورات اخلاقی انسان توجه دارند و از هیچ کس انتظار اخلاقی زیستن کامل را ندارند. توده افراد پیشاپیش مفروض می دارند که اخلاقی زیستن کامل مطلوبی است فراتر از مقدورات اخلاقی آدمی. این ...
متن کامل«اخلاق وحیانى»
نظام اخلاقى در اسلام از جهاتى با ساىر نظامهاى اخلاقى متماىز است که ىکى از مهمترىن آنها از حىث مبدأ فاعلى است. نظامهاى دىگر عقل، اجتماع، فطرت، طبىعت و عوامل دىگرى را در پىداىش گزارههاى اخلاقى دخىل دانستهاند؛ اما به اجماع علماى دىنى، فن اخلاق اسلامى از منبعى وحىانى سرچشمه مىگىرد. مواد فن اخلاق از مبانى خاصى بهدست مىآىد که آن مبانى از منبعى وحىانى برگرفته مىشود. اىن سه عنصر (مواد، مبنا و ...
متن کاملاخلاق وبلاگنویسی
اکنون انسان در عصر ارتباطات و با وجود پدیدههایی از قبیل وبلاگها میتواند به دور از محدودیتهای رسانههای پیشین آزادانه تصورات و نگاه خود را به درون و برون در فضای مجازی اینترنت بسط دهد. وبلاگها در دنیای امروز در حکم رسانهایاند که نهادهای حکومتی بر آنها نظارت کامل نمیکنند و بهسبب ویژگیهای خود توانستهاند محدودیت و موانع رسانههای پیشین را حذف کنند و از توان و آزادی بیشتری در تبادل اطلا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)جلد ۴، شماره شماره ۱۴-۱۳، صفحات ۷۸-۱۰۴
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023